Time management eenvoudig gemaakt

 In Blog

Time management

Je hoort steeds vaker dat mensen het druk hebben. Echter zijn de twee grootste tijdsbestedingen persoonlijke verzorging en vrije tijd! Zaken waar je zelf invloed op hebt dus. Door je tijd optimaal te managen en structuur aan te brengen, houdt je meer tijd over voor wat echt belangrijk voor je is.

Structuur in je leven

Structuur (of planning) in je leven heeft te maken met doelgericht bezig zijn. Als structuur in je leven ontbreekt zijn doelen veel moeilijker te bereiken. Wat je je voorneemt om te doen, verzand te vaak. Het komt er simpelweg niet van. Taken blijven liggen en je loopt steeds meer achter de feiten aan.

Wat helpt, is om praktisch aan de slag te gaan met het plannen van zaken in je leven. Echt even gaan zitten dus want (and you better believe it): plannen kun je leren!

Time management tips

Start vandaag nog met onderstaande tips, waarbij je strakke planningen maakt om effectiever en bewuster te leven. Want met strakke planningen houdt je echt meer tijd over om te doen wat je het liefste doet.

  1. Stel niet langer uit


    Tegen uitstelgedrag kan geen planning op. Om uitstelgedrag tegen te gaan, moet jij je bewust worden van waar dat uitstelgedrag vandaan komt en wat je eraan kan doen.

    Dus: sta op tijd op, werk met to-do lijsten en begin met hetgeen waar je het meeste tegen opziet. Wat verder goed werkt, is de Pomodoro techniek.

  2. Voorkom een overvolle agenda

    Prioriseer je werkzaamheden en activiteiten (met de nadruk op prioriseer). Als jij weet hoe je je tijd kunt beheren, krijg je controle over wat je wil bereiken. En dat geeft een lekker gevoel! Vergeet ook vooral niet om tijd voor jezelf in te plannen.

  3. Plan je dag (en de volgende dag)

    Wat dacht je van deze tip: plan de dag van morgen vast aan het einde van je dag. Vooruit plannen geeft rust, overzicht en een voldaan gevoel. Plan 60% van je dag en houdt 40% vrij voor onvoorziene zaken.Verder, groepeer gelijksoortige taken want dat scheelt opstarttijd (!). En weet jij wanneer je het productiefst bent? Handig om op deze tijden met de taken bezig te zijn waar je het meeste tegen opziet.

  4. Deal met je stoorzenders

    Ken je stoorzenders. Ze zijn oh zo verleidelijk en doen niets liever als jou van je werk afhouden. Denk aan binnenkomende e-mail (toch even kijken), rommel, telefoontjes, andere mensen, vermoeidheid…

    Na een afleiding duurt het maar liefst vijf tot tien minuten totdat je weer geconcentreerd bent! Zonde dus en de oplossing is simpel: werk met een dagplanning (zie punt 3), schakel al je stoorzenders (tijdelijk) uit, leer nee te zeggen en blijf in het moment.

 

Tot slot nog een gedicht.

 Neem je tijd 
Neem je tijd om te werken, het is de prijs van succes.
Neem je tijd om na te denken, het is je bron van kracht.
Neem je tijd om te spelen, het is het geheim van de jeugd.
Neem je tijd om te lezen, het is de basis van kennis.
Neem je tijd om vriendelijk te zijn, het is de poort naar geluk.
Neem je tijd om te dromen, het is de weg naar de sterren.
Neem je tijd om lief te hebben, het is ware levensvreugde.
Neem je tijd om blij te zijn, het is muziek voor je ziel.
Neem je tijd om te genieten, het is de beloning van je werk.
Neem je tijd om te plannen, dan heb je tijd voor deze dingen!

(Dichter onbekend)

 

Recent Posts

Leave a Comment

team work