6 redenen waarom soft skills onmisbaar zijn

 In Blog

Soft skills zijn noodzakelijk voor werknemers om succesvol te blijven in hun werk. Als werkgever is het belangrijk om te investeren in de persoonlijke vaardigheden van medewerkers. Ga je mee op leerreis?

Investeren in soft skills levert jouw organisatie veel op: de concurrentiepositie verbetert, het is makkelijker om nieuw talent aan te trekken, huidig personeel gaat minder snel weg, er is minder verzuim en er ontstaat een prettigere werksfeer.


Reden 1. Een betere concurrentiepositie
Je bent vanochtend wakker geworden in een steeds dynamischer en technische wordende wereld, waar de concurrentie met de dag toeneemt en waarin je moet meebewegen. Innovatie is enorm belangrijk. Doe je dit niet, dan is de kans groter dat je kopje onder gaat.

Dit vraagt om een nieuwe manier van leidinggeven. En dat niet alleen. Het vraagt van alle medewerkers om ander gedrag en een flexibele houding, zoals mensen die goede ideeën bedenken en ze omzetten in resultaten. Een werkomgeving waarin je kritisch kunt zijn op elkaars plannen en openstaat voor feedback en effectief communiceren.

Beschikken over goede soft skills zorgen voor goede samenwerking. En dat heb je nodig om samen de concurrentiestrijd aan te gaan.

Reden 2. Het aantrekken van nieuw talent
Doordat de economie de komende jaren blijft aantrekken, zal jouw bedrijf mee moeten groeien. Dat betekent ook dat er nieuwe medewerkers aangetrokken moeten worden. De strijd om talent is aan de gang: organisaties willen allemaal de mensen met de juiste kennis en vaardigheden binnenhalen.

Persoonlijke ontwikkeltrajecten kunnen hierbij het verschil maken. Om nieuw talent binnen te halen moet je namelijk iets te bieden hebben. Naast salaris blijkt dat nieuwkomers op de arbeidsmarkt zich juist aangetrokken voelen tot werkgevers met opleidingsmogelijkheden, zodat ze zichzelf kunnen blijven ontwikkelen. Door te investeren in persoonlijke ontwikkeling ben je dus een aantrekkelijkere werkgever.

Reden 3. Het behoud van je personeel
De economische groei zorgt voor meer banen. Een logisch gevolg hiervan is dat mensen om zich heen gaan kijken. Grote kans dus dat er de komende tijd wat teamleden vertrekken omdat zij een ‘nieuwe uitdaging’ hebben gevonden. Hoe voorkom je dit?

Het klinkt misschien een beetje gek, maar juist door te investeren in de inzetbaarheid van medewerkers worden zij loyaler aan de organisatie. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, zodat zij flexibel en wendbaar blijven. Hierdoor zorg je niet alleen dat jouw personeel optimaal kan blijven werken, ze waarderen je als werkgever ook meer. Zo blijven jouw werknemers bereid om langer bij jouw organisatie te werken.

Reden 4. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers
Organisaties die rekening houden met de gezondheid, betrokkenheid en het werkplezier van medewerkers plukken daar zelf de vruchten van. Wist je dat 36% van het werk gerelateerde ziekteverzuim komt door stress? Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten, waarvan 240.000 jonge medewerkers.

Werkstress wil je dus meteen elimineren. Hoe doe je dat? Door medewerkers uit te rusten met soft skills. Medewerkers die de juiste prioriteiten stellen en goed plannen, hebben minder snel last van stress. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers elkaar durven aanspreken en aangeven wanneer ze omkomen in het werk. Natuurlijk blijven sommige mensen gevoeliger voor stress dan anderen, maar jouw organisatie kan hier écht het verschil maken.

Reden 5. Verhoogde effectiviteit
De ontwikkelingen in het bedrijfsleven richten zich steeds meer op zelfsturende teams. Dit verschijnsel zorgt ervoor dat directieleden een steeds meer coachende rol moet aannemen zodat ze mensen motiveren om vanuit hun eigen talenten te gaan werken. De inhoud laat je aan je medewerkers over – daar hoef jij je niet meer mee te bemoeien.
Door deze soft skills te ontwikkelen, verhoog je tegelijkertijd jouw persoonlijke effectiviteit als directeur of manager, evenals de effectiviteit van de medewerkers in je team. Jij kunt ze met deze soft skills namelijk beter faciliteren om ze vanuit hun eigen talenten te laten werken.

Reden 6. Een prettige werksfeer 
De werkcultuur binnen een organisatie beïnvloedt direct de prestaties van medewerkers. Hoe logisch het ook klinkt: om succesvol te zijn en blijven moeten alle medewerkers wel met elkaar door één deur kunnen. Daarbij komen soft skills goed van pas. Want medewerkers die openstaan voor elkaar en bereid zijn zich aan te passen aan een situatie, kunnen ook makkelijker met cultuurverandering omgaan.

Investeren in soft skills leert mensen bijvoorbeeld om beter naar elkaar te luisteren en ze zijn eerder bereid om elkaar te helpen. Waardering krijgen en geven is voor veel mensen onmisbaar in hun werk. Soft skills dragen bij aan een organisatiecultuur waar iedereen zich thuis voelt. En welke werkgever wil dat nou niet?

Blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen. Volg ons op LinkedIn en meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recent Posts

Leave a Comment